بیانیه پایانی اجلاس سران کشورهای اسلامی

به گزارش نوداد ، بیانیه پیانی نشست اجلاس سران کشورهای اسلامی منتشر شد .

شرکت کنندگان در اجلاس سران عربی – اسلامی در شهر ریاض حملات و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کرده و خواستار توقف فوری جنگ، شکستن محاصره غزه و ارسال کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه عربی اسلامی و بین المللی به این منطقه شدند.

 سران کشورهای عربی و مسلمان در بیانیه پایانی نشست امروز در ریاض بر لزوم شکست محاصره علیه غزه و ورود کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به صورت فوری و همچنین توقف کشتار فلسطینی ها تأکید کردند و از کشورهای غربی خواستند به صادرات سلاح برای رژیم اشغالگر قدس پایان دهند.

در بیانیه پایانی این نشست آمده است: توصیف این جنگ انتقام جویانه به عنوان دفاع از خود یا توجیه آن تحت هر بهانه‌ای را نمی‌پذیریم و حمله رژیم «اسرائیل» به غزه و کشتار وحشیانه و غیرانسانی فلسطینیان به دست دولت استعمارگر و اشغالگر را به شدت محکوم می‌کنیم.

سران کشورهای عرب و مسلمان همچنین از همه کشورها خواستند به صادرات سلاح و مهمات برای رژیم اشغالگر صهیونیستی پایان دهند.

در این بیانیه همچنین بر ضرورت شکستن فوری محاصره غزه و ارسال کاروان‌های کمک‌های انسانی عربی، اسلامی و بین‌المللی برای اهالی این منطقه تحت محاصره از سرزمین های فلسطینی تأکید شده است.

رهبران کشورهای عربی و اسلامی شرکت کننده در نشست ریاض در بیانیه پایانی خود همچنین بر اهمیت درخواست از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای آغاز تحقیقات فوری درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی در سراسر اراضی اشغالی فلسطین از جمله بیت‌المقدس شرقی تأکید کردند.

جنبش مقاومت اسلامی حماس امروز (۲۰ آبان) در پیامی به نشست فوق العاده سران کشورهای عربی و اسلامی در پایتخت عربستان سعودی، از آن‌ها خواست تا تصمیمی تاریخی و سرنوشت‌ساز بگیرند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، در پیام حماس آمده است که باید کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های پزشکی، بشری، امدادی و پارلمانی تشکیل شود و این کمیته‌ها به شکل فوری به سمت گذرگاه رفح بین مصر و غزه رهسپار شوند.

حماس همچنین تأکید کرد که باید مواد غذایی و آب، اقلام پزشکی و سوخت هرچه سریع‌تر برای نجات بیمارستان‌ها در غزه که یا از کار افتاده یا به زودی از کار خواهند افتاد، ارسال شود؛ «قبل از اینکه این بیمارستان‌ها به گورهای دسته‌جمعی تبدیل و باعث شرمساری بشریت شوند».

این گروه مقاومت در کانال تلگرامی خود از سران کشور‌های حاضر در نشست ریاض خواست تا برای اجرای این امر، از همه اهرم‌های قدرت عربی و اسلامی خود استفاده کنند تا به آمریکا به عنوان «مسئول مستقیم نسل کشی دسته جمعی مردم فلسطین» در نوار غزه است، فشار وارد کنند.

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه امروز (۲۰ آبان) در نشست اضطراری سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض گفت که توافق اسلو در ۳۲ سال پیش تاکنون تنها موجب بدتر شدن اوضاع فلسطینی‌ها شده است.

به نوشته خبرگزاری سانا، بشار اسد گفت که مسأله فلسطین محدود به غزه نیست، غزه مسأله اصلی و جوهری فلسطین و نشانه واضحی از درد و رنج‌های این ملت است. او تأکید کرد که موضوع غزه در امتداد ۷۵ سال جرم و جنایت صهیوینست‌ها است.

رئیس‌جمهور سوریه در ادامه با اشاره به توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ گفت که در ۳۲ سال گذشته نه تنها آن توافق با شکست همراه شد، بلکه بر تجاوزات رژیم صهیونیستی افزود و مردم فلسطین را بیش از پیش تحت ظلم و سرکوب قرار داد.

بشار اسد همچنین گفت: «اگر ابزار واقعی برای فشار نداریم، هر قدمی که برداریم یا سخنانی که ایراد می‌کنیم معنایی ندارد، سخن گفتن از راه‌حل دو دولتی و دیگر مسائل و جزئیات علی‌رغم اهمیتی که دارد، در اولویت نیست و همگی می‌دانیم که این سخنان فایده‌ای ندارد».

او با اعتراض به مماشات برخی کشورهای عربی تأکید کرد: «نرمش بیشتر اعراب مساوی است با خشونت و قتل عام بیشتر صهیونیست‌ها علیه ما، جنایت ادامه‌دار را نمی‌توان از نحوه برخورد ما به عنوان کشورهای عربی و اسلامی با رویدادهای تکراری به شیوه‌ای پراکنده مرتبط با موضوع فلسطین جدا کرد».

رئیس‌جمهور سوریه همچنین گفت که اصلی‌ترین نیاز امروز فلسطینی‌ها کمک‌های بشردوستانه نیست، بلکه آن‌ها اکنون به این نیاز دارند که از آن‌ها در برابر کشتاری که در انتظارشان است، حمایت شوند.

بشار اسد در بخش پایانی سخنان خود گفت: «مقاومت شجاع فلسطین واقعیت جدیدی را در منطقه ما تحمیل کرد و با ابزارهای سیاسی که در اختیار داریم قادر هستیم معادلات را تغییر دهیم».

امیر قطر در سخنرانی خود در اجلاس سران کشورهای غربی و اسلامی در ریاض گفت: جامعه بین المللی در مسئولیت قانونی و اخلاقی خود و جلوگیری از جنایت های جنگی و کشتاری که به نام دفاع از نفس انجام می شود و در پایان این جنگ ناکام مانده است.

به گزارش شبکه الجزیره، «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» افزود: تا کی باید اسرائیل قوانین بین المللی را زیر پا بگذارد؟

وی ادامه داد: آنچه در غزه روی می دهد، در همه سطوح خطرناک است. بیمارستان ها در قرن ۲۱ مورد حمله قرار می گیرند و یک ملت مجبور به آوارگی می شود.

امیر قطر اظهار کرد: سران اسرائیلی نژاپرست سخنانی می گویند که حامیان آنها نیز آن را محکوم می کنند.

وی افزود: خواهان گشودن گذرگاه های انسانی به طور دائم برای رساندن کمک ها بدون غیرشرط هستیم، به تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از خونریزی و آزادی گروگان ها (اسیران صهیونیست) ادامه می دهیم و امید به ایجاد یک وقفه انسانی داریم.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی گفت: حمله به مدارس و بیمارستان ها به بهانه های واهی داریم و خواهان تحقیقات بین المللی هستیم.

به گفته وی، بیانیه و محکوم کردن کافی نیست، باید گام هایی برای توقف جنایت جنگی مداوم برداشته شود.

اردوغان در اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض اعلام کرد: زبان از توصیف آنچه در غزه می گذرد و حمله وحشیانه به بیمارستان ها و مراکز عبادی و مدارس قاصر است.

وی افزود: اسرائیل می خواهد از حوادث هفتم اکتبر با قتل کودکان و زنان و بی گناهان انتقام بگیرد.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: ۷۳ درصد شهدا در غزه و کرانه باختری زنان و کودکان هستند و این جنون را نمی توان فهمید.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی حتی دعوت به آتش بس نکرده اند، افزود: باید درباره سلاح های اسرائیل تحقیق شود و تبعات جنگ را برعهده بگیرد.

اردوغان گفت : باید آتش بس کلی و نه موقت برقرار شود و اسرائیل به خاطر جنایت های ضد بشری اش بازخواست شود، شورای حقوق بشر و دادگاه کیفری بین المللی باید این کاررا انجام دهند.

ولیعهد عربستان سعودی، خواستار توقف فوری حملات نظامی در غزه شد

بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به عنوان رئیس این نشست، تجاوزات وحشیانه‌ رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد و خواستار توقف فوری حملات نظامی شد.

ولیعهد عربستان سعودی افزود: گذرگاه‌های انسانی باید برای امدادرسانی فوری به ساکنان نوار غزه باز شود.

بن سلمان افزود: جنگ ددمنشانه و بی‌رحمانه علیه برادرانمان در فلسطین و کوچاندن اجباری آن‌ها از غزه را قویا محکوم کرده و خواستار لغو محاصره این منطقه هستیم.

عبدالله دوم، پادشاه اردن در نشست سران کشورهای اسلامی خواستار توقف فوری جنگ در غزه شد و گفت مردم غزه با جنگی هولناک مواجه هستند که اگر جنگ در غزه متوقف نشود، منطقه وارد یک درگیری طولانی خواهد شد.

پادشاه اردن گفت: ظلم و ستمی که ملت فلسطین با آن مواجه هستند، از هفتم اکتبر شروع نشد، بلکه هفت دهه است که آغاز شده است.

وی افزود: جهان بهای ناکامی در حل قضیه فلسطین را خواهد پرداخت.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در نشست سران کشورهای اسلامی گفت: باید در مورد تجاوزات اسرائیل علیه مردم غزه تحقیقات بین‌المللی انجام شود، مردم غزه در معرض قتل و کشتار و محاصره و اقدامات غیرانسانی قرار دارند که این مستلزم تحرک فوری جامعه جهانی است.

رئیس جمهور مصر خواستار راه حل دو دولتی و تشکیل کشور فلسطین در مرز‌های ۱۹۶۷ شد.

عبدالفتاح السیسی هشدار داد که عدم توقف جنگ در غزه ممکن است به گسترش آن در منطقه بینجامد و گفت: خواستار توقف فوری و بی قید و شرط جنگ و جلوگیری از کوچاندن فلسطینیان به خارج از سرزمین خودشان هستیم.

 

اخبار دیگر

سازمان آگهی

پربازدید ترین ها

برگزیده ها

در لحظه