بینگ یا گوگل ؟ کدام موتور جستجوگر عملکرد بهتری دارد ؟

به گزارش نوداد ؛ ۱۲ سال پیش، گوگل مایکروسافت را متهم کرد نتایج جستجوی بینگ را مستقیما از نتایج گوگل کپی می‌کند و مایکروسافت در جواب گفت: «بله، خب که چی؟ مگر بقیه این کار را نمی‌کنند؟» گوگل در جواب مایکروسافت گفت: «نمی‌خواهی از خودت کمی خلاقیت به خرج دهی و از الگوریتم متفاوتی برای نتایج جستجو استفاده کنی که کپی ما نباشد؟ آخر ما هم بدمان نمی‌آید با الگوریتم‌های جدید رقابت کنیم!»

مایکروسافت نیز چالش را پذیرفت و از آن زمان تاکنون، در حال بهبود الگوریتم‌ها و قابلیت‌های بینگ است تا بتواند به رقیبی قابل‌توجه برای موتورجستجوی اول جهان تبدیل شود؛ اما نمی‌‌دانم از بداقبالی مایکروسافت است یا مارکتینگ ناموفق، بینگ هنوز نتوانسته سهم چشمگیری در دنیای موتورهای جستجو به دست آورد و گوگل با در اختیار داشتن نزدیک ۹۰ درصد از سهم بازار، بر اینترنت حکمرانی می‌کند.

حاصل جستجو در بینگ 

نتایج حاصل از جستجو درحدی زیاد است که اگر بخواهم تمام جزییاتش را در این مقاله شرح دهم، هم حوصله‌تان سر خواهد رفت و هم لذت کشف و تجربه از بین خواهد رفت.

راستش را بخواهید، من نیز مانند میلیون‌ها کاربر وب، فکر می‌کردم جستجو در گوگل آسان‌تر، سریع‌تر و بی‌دردسرتر است؛ به‌همین‌خاطر، دلیلی به استفاده از بینگ نمی‌دیدم. اما در چند وقت اخیر که مایکروسافت، بینگ را به چت‌بات هوش‌مصنوعی مجهز کرده و قول داده تجربه‌ی ما از وب‌گردی را دگرگون کند، حس کنجکاوی‌ام برانگیخته شد. و حالا،‌ پس از چند هفته استفاده از بینگ به‌جای گوگل، به این نتیجه رسیدم که بینگ، باوجود نقطه‌ضعف‌هایی که دارد، بی‌دلیل به‌عنوان دومین موتورجستجوی دنیا (هرچند با اختلاف زیاد) شناخته نمی‌شود.

اولین چیزی که پس از چند دقیقه جستجو در بینگ متوجه خواهید شد، رابط کاربری به‌مراتب زیباتر و مدرن‌تر آن درمقایسه با گوگل است. از همان صفحه‌ی اول گرفته که هر بار تصویر چشمگیر و آموزنده‌ای از سراسر دنیا به نمایش می‌گذارد تا طراحی صفحه‌ی اول نتایج جستجو و اینفوگرافیک‌های جذابی که برای برخی از موارد جستجوشده، تجربه‌ی وب‌گردی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

بینگ نتایج جستجوی کلماتی را که صفحه‌ای در ویکی‌پدیا دارند یا عباراتی را که محبوب هستند و زیاد جستجو می‌شوند (مثلا، The Last of US)، با اینفوگرافیک بسیار جذابی به نمایش می‌گذارد. اگرچه گوگل سادگی را به زیبایی ترجیح داده است، برخلاف بینگ، بین جستجوی فارسی و انگلیسی کمی فرق می‌گذارد؛ برای مثال، برای جستجوی «ببر» ویدیویی از آپارات در بالای صفحه نمایش می‌دهد، اما برای کلمه‌ی «Tiger» از یوتیوب کمک می‌گیرد.

بینگ بیشتر از گوگل تلاش می‌کند تا کاربر جواب سوال خود را از همان صفحه‌ی نتایج به‌دست آورد و نیازی به کلیک روی لینک‌های مختلف نداشته باشد؛ این موضوع هم در چت‌بات بینگ نمایان است، هم در کارت‌های متعددی که حاوی اطلاعاتی از ویکی‌پدیا هستند، هم در جعبه‌‌های Content و Explore در کنار برخی لینک‌ها برای پیدا کردن سریع‌تر اطلاعات و هم آیکون لامپ کنار چند لینک اول که اطلاعات بیشتری را در یک قالب زیبا به نمایش می‌گذارند.

علاوه‌براین، اگر در بینگ دستور آشپزی جستجو کنید، بسته‌ به محتوای وب‌سایت، اطلاعات مربوط به مواد لازم، ارزش غذایی و مواد جایگزین را در کارتی در همان صفحه‌ی بینگ نشان می‌دهد؛ درحالی‌که سیاست سئوی گوگل این است که تاجایی‌که می‌تواند، کاربران را به بازدید از وب‌سایت‌ها هدایت کند.

از آنجایی‌که منبع درآمد گوگل از تبلیغات است، منطقی است که بخواهد بیشتر از بینگ، به صاحبان وب‌سایت‌ها و ایجاد ترافیک برای آن‌ها اهمیت دهد و از راضی کردن کاربران در همان صفحه‌ی نتایج سرچ، پرهیز کند. شاید به همین دلیل بود که مایکروسافت سریع‌تر از گوگل، چت‌بات هوش‌مصنوعی موتورجستجوی خود را عرضه کرد؛ قابلیتی که می‌گویند احتمالا میزان ترافیک وب‌سایت‌ها را کاهش دهد.

اما به نظرم، جایی که بینگ واقعا می‌درخشد و موتورجستجوی اول دنیا را کنار می‌زند، جستجوی تصاویر و ویدیو است. بی‌دلیل نیست که اپل کماکان برای جستجوی تصاویر Siri از بینگ کمک می‌گیرد؛ بااینکه سایر جستجوها را به‌عهده‌ی گوگل گذاشته است.

بینگ در دسته‌ی Images، تصاویری با کیفیت بهتر، دسته‌بندی‌های متنوع‌تر و کاربردی‌تر و ابزار بیشتری برای جستجوی دقیق‌تر در اختیار کاربران می‌گذارد. البته شاید بگویید این مورد، سلیقه‌ای است که حق با شما است. به‌هر‌حال، طراح گرافیست ما احسان، تصاویر پیشنهادی بینگ را ترجیح می‌دهد. از نظر او، تنوع تصاویر بینگ به‌مراتب بیشتر از گوگل است و نمایان شدن اندازه‌‌ی تصاویر با قرار گرفتن نشانه‌ی ماوس روی آن بسیار کاربردی است. البته این نکته را هم اضافه کرد که هرچقدر در لایه‌های بیشتری از جستجو فرو روید، احتمال روبه‌رو شدن با تصاویر بی‌ربط زیاد است.

بینگ در رابط‌کاربری دسته‌ی Videos نیز سنگ‌تمام می‌‌گذارد. تامنیل ویدیو‌ها در بینگ بزرگ‌ترند و مایکروسافت خوب می‌داند چطور از تمام صفحه برای نمایش دادن ویدیوها استفاده کند. با اسکرول کردن صفحه،‌ ویدیوهای بیشتری به‌طور خودکار ظاهر می‌شوند و نیازی نیست مثل جستجو در گوگل، در انتهای صفحه روی صفحه‌ی بعد کلیک کنیم. علاوه‌براین، بینگ برای جستجوی دقیق‌تر ویدیو‌ها، دسته‌بندی‌های مختلفی مثل Trending، تیک‌تاک، Shorts و For You ارائه می‌دهد.

خوبی دیگر جستجوی ویدیو در بینگ این است که با کلیک کردن روی تامنیل موردنظر، بلافاصله به یوتیوب هدایت نمی‌شویم؛ بلکه ویدیو در رابط‌کاربری جذابی در همان صفحه‌ی جستجوی بینگ شروع به پخش‌شدن می‌کند. درضمن، می‌توانید با یک کلیک ساده روی آیکون Save که روی تامنیل ظاهر می‌شود، تصاویر و ویدیوهای موردعلاقه‌ی خود را در پروفایل بینگ ذخیره کنید.

نکته‌ای که درباره‌ی جستجوی ویدیو در بینگ باید بدانید این است که بینگ با پلتفرم‌های اجتماعی نظیر یوتیوب، تیک‌تاک و توییتر به‌خوبی ادغام شده و به محتوای منتشرشده در آن‌ها اهمیت زیادی می‌دهد. این درحالی است که گوگل بیشتر توجه خود را به محتوای صفحات‌وب معطوف کرده و از شبکه‌های اجتماعی تاحدود زیادی غافل مانده است.

در کنار این موارد، برخی از ویژگی‌های جزئی‌تر بینگ، آن را برای دسته‌ی خاصی از کاربران، به موتورجستجوی بهتری از گوگل تبدیل می‌کند؛ ازجمله اینکه بینگ هرگز وقت شما را با نمایش کپچاهای آزاردهنده و گیج‌کننده تلف نمی‌کند، چون برخلاف گوگل، به آی‌پی شما کاری ندارد و اجازه می‌دهد موقعیت مکانی‌تان را خودتان از بخش تنظیمات بینگ تعیین کنید. این درحالی است که گوگل به آی‌پی به‌شدت حساس است و به‌همین‌خاطر، مرتب به افرادی که از ابزار تغییر آی‌پی استفاده می‌کنند، مشکوک می‌شود و از آن‌ها می‌خواهد ثابت کنند که ربات نیستند.

مورد جزئی اما کاربردی دیگر، قابلیت باز شدن پنجره‌ها در تب جدید است. بینگ به‌طور پیش‌فرض اجازه می‌دهد با کلیک چپ، لینک نتایج جستجو را در تب جدیدی باز کنید؛ درحالی‌که در گوگل، لینک‌ها در همان پنجره‌ی نتایج باز می‌شوند و هر بار مجبور می‌شوید با کلیک‌راست، گزینه‌ی Open in New Tab را انتخاب کنید.

 

اخبار دیگر

سازمان آگهی

پربازدید ترین ها

برگزیده ها

در لحظه